Scherpe pen? Goed voor een groep?

 

Wij zijn altijd geïnteresseerd in iemand met een scherpe pen, analytisch vermogen en fingerspitzengefühl voor een groep cursisten. Humor is een must.

Het aantal uur is bespreekbaar en doen we in overleg met elkaar. Interesse? Wacht niet te lang en laat van je horen! Het kan zo maar zijn dat we nu juist jou zoeken! Mail naar info@pastoorbv.nl.

Rekeningopvuller: geen verzendkosten Bol.com meer

Bol.com tipte een klant voor een e-boek van € 0,01. Geen verzendkosten!

Er is nu zelfs een handige tool, die ‘aanvullende’ producten van enkele centen voor je uitzoekt op bol.com: leuk effect van social media. En leuk woord natuurlijk: rekeningopvuller.

 

Schermafbeelding 2015-11-25 om 15.06.26

Rutte belooft beterschap

Troonrede 2015 in taalniveau C1.

 

Rutte belooft aan JeugdjournSchermafbeelding 2015-09-16 om 09.59.50aal: volgend jaar ook beter te begrijpen voor jongeren en kinderen.

 

Week van de alfabetisering 2015

 

1,3 miljoen (!) mensen (16-65j) zijn in Nederland ‘laaggeletterd’. Daarom: weg met de onbegrijpelijke overheid en de problematische pensioenpost. Heldere taal met relevante inhoud!

 

Het sterkt ons in de missie: maak als overheid of instelling je boodschap eenvoudig te begrijpen. En als het proces (vaag!) nu eenmaal moeilijk is: maak dat makkelijker! Kom: aan de slag!

 

Een mooi overzicht van de feiten en cijfers over laaggeletterdheid: dit rapport van de Universiteit van Maastricht.

Geletterd_UM_2014

 

 

 

Coolblue: heerlijke humor helpt

Coolblue_vergeten
Coolblue reageert op twitter op vergeetachtige klant. En durft echt te reageren. Gevolg: een glimlach en het idee dat er echte mensen werken. Daarmee is er een grote club ineens toch persoonlijk: goed voor de klantrelatie!

 

 

 

Kijk hier voor de hele dialoog.

Storytelling: Google onderdeel van het leven

Zo doe je dat: een simpel verhaal. Herkenbaar. Prachtig in beeld. Met Google in een bijrol.

1. maak gewoon een mooi verhaal – herkenbaar

2. geef jouw product een rol in het verhaal.

En natuurlijk is zo’n film super gemaakt. Het kan ook met tekst!

Dooie muis

Vogelgriep. Tijgermug. Dooie muis. Die wil je alle drie niet op je bedrijf.  En we moeten bekennen: waar we eerst een muisje nog schattig vonden, durven we nu bijna niet meer buiten de deur te eten. Leve de NVWA die waakt voor onze gezondheid!

 

Natuurlijk moeten al hun rapportages wel helder, duidelijk, eenduidig en vooral compleet en overtuigend. We ‘kregen’ slechts een uur per groep van 30 inspecteurs en controleurs. Dus: een intensieve, compacte en levendige sessie! Waarin we natuurlijk niet alle aanwezigen voor de rest van hun leven betere teksten kunnen laten schrijven. Maar wel hebben we iedereen laten zien wat de cruciale elementen zijn voor een heldere en overtuigende rapportage. Zodat ze ook bewust schrijven. En beter zien waar en nog wat bij moet. Zodat ook de interne juristen vaker zeggen ‘Dank collega, was in een keer goed!’

 

fotologonvwa

Storytelling, van LEGO-blokje …

LEGO trok al 6,2 miljoen kijkers naar hun animatie. Storytelling is hip. En tegelijk zo oud als de weg naar Rome. De sleutel: gezicht geven aan je organisatie. Meer ‘mens’ laten zien. Dat vergroot de geloofwaardigheid, de sympathie. En daarmee de loyaliteit. Voor kleine organisaties was en is dat vaak vanzelfsprekend. De ondernemer is het gezicht. Voor grote organisaties is het een kunst menselijk gelijkwaardig contact met klanten te hebben. U heeft vast zelf ook een beoordeeld van een fijn gesprek na lang wachten bij een telecomprovider of verzekeraar …

 

 

… tot scheermesje

Voor organisaties die alleen online lijken te bestaan, is het een kans. Feitelijk zijn ze klein, toch is er vaak geen gezicht, geen persoonlijk verhaal. Deze scheermesjes …

 

 

… doen het prima. ‘Ons verhaal‘ en een persoonlijke facebookpagina laten zien wie de gezichten zijn, wat hun motivatie is. De basis voor sympathie is gelegd. De deur staat open om klant te worden of te blijven.  Verhalen vertellen … dat geldt voor organisaties. Maar ook binnen organisaties, voor medewerkers. Niet alleen uw output telt. Ook wie u bent en wat u drijft. Hoe u bent gekomen waar u nu bent. Ons advies: overdrijf het niet, maar laat af en toe zien wat u beweegt.  Geef u zelf – groot of klein – daarmee een gezicht. En maak loyaliteit mogelijk. Storytelling is meer dan zomaar ‘een verhaal vertellen’. Drie tips:

  1. Vermijd chronologie en teveel feiten: saai.
  2. Mensen maken contact met mensen, niet met dingen of abstracties. Jij vertelt het.
  3. Ga niet in één streep naar het succes. Vallen én opstaan is herkenbaarder.

Meer? Lees het artikel van Jennifer Aaker.

E-mailen ≠ aan chatten!

Brieven controleer je nog eens, ondertekent je manager. Vaak zijn de hardcopy brieven ook gestandaardiseerd. De mail is dat niet. Die maak je helemaal zelf. En precies daarom is dat een bonte verzameling van stijlen en taal. Kort, korter, kortst.  Wij zien steeds meer voorbeelden die op ‘chatten’ lijken. Heerlijke RE: op RE: op RE: en dan nog eens FW:. Soms met de hele ketting erbij naar de klant of burger toe. Dat kan en moet anders, vinden wij. In onze training ‘Kort en effectief e-mailen’ laten we zien dat het kort kan en moet. En in één keer begrijpelijk. Zonder dat je na hoeft te bellen. Interesse? Lees hieronder ons aanbod voor de Open Inschrijving!

Stec Groep: eigen talent prikkelen

‘Eigenlijk kunnen we het al: goede klantgesprekken voeren. En toch zoeken we een training. Zoeken we iemand die ons prikkelt en begeleidt om wat we allemaal weten en kunnen, ook manifest te maken. Zodat we het bewust en krachtig kunnen inzetten. Pastoor bv houdt ons al jaren scherp op onze adviezen en rapporten. Nu heeft een van zijn teamleden met ons de instrumenten op een rij gezet en hanteerbaar gemaakt. Dat was geen gemakkelijke opgave voor de trainer. Maar de ervaring en de persoonlijkheid van de trainer waren groot genoeg om tegen ons op te kunnen. Klinkt wellicht wat bijzonder, maar zo hebben we het wel ervaren. Daardoor zijn we geprikkeld en uitgedaagd. En dat zochten we. Top!’ Lennart Joosten – Stec Groep

Top 3 Beste Opleider van Nederland

We zijn niet eerste geworden. Helaas. Wel behoorden we tot de top-3 in onze categorie. Toch leuk om te vermelden. Dank aan iedereen die zijn of haar evaluatie voor ons heeft ingevuld. Voor ons een stimulans om in 2014 opnieuw ons best te doen.

TaalniveauTool © in actie

Al diverse keren hebben we de TaalniveauTool gebruikt in onze trainingen. Steeds vaker ook wanneer niveau B1 niet eens helemaal de doelstelling is. Het instrument helpt de schrijver snel te toetsen of ie op de goede weg is. Handig, laagdrempelig en al vanaf € 100 per persoon!

Abdicatie,  koningssloep, dubbelkop: leve de kroningswoorden!

Na 30 jaar leven oude begrippen weer op. Ontstaan nieuwe samenstellingen. Even zonder ‘Engels’. Allemaal voor 30 april. Verzameld in het Oranje boekje.

 

Drie tips om deze woorden correct te schrijven:

 

1. Hoor je een ‘s’? Schrijf ‘m!

2. Twijfel je? Vervang het tweede deel eens door een ander woord: koningslied.

3. Wissel koning en kroning onderling lekker uit.

 

Welke belegen woorden schrijft u nog? Taal leeft! Leve de koning!

Jan Kees de Jager, Ton Heerts (FNV), IJmert Muilwijk (CNVJ) , …

… Olaf Sleijpen (DNB) … En zo kunnen we nog even doorgaan. Een indrukwekkend rijtje namen. Waar wij de afgelopen maanden artikelen mee en over hebben gemaakt. Uitdagend en inspirerend!

Journalistiek schrijven (B2B en B2C): herkenbaar en relevant … 

Je hebt iets heel belangrijks te vertellen. Vind je zelf. Of Marketing vindt dat: ‘Schrijf er maar een mooi artikel over’. Hoe dan? Hoe voorkom je een nietszeggend promopraatje?

Nieuws heb je soms, maar niet vaak. Meestal is wat je te melden hebt, voor weinigen zomaar interessant.  Drie tips.

Tip 1: Train jezelf. Het is ambacht! Stoeien met een expert over je teksten en onderwerpen is echt inspirerend en geeft je concrete handvatten.
Tip 2: Beperk je doelgroep zo veel mogelijk: gebruik kenmerken (‘collega’s van unit A die …’).
Tip 3: Scherp het doel verder aan dan ‘de doelgroep informeren over’.  Dat doet elke tekst. Je wilt alleen mét die informatie nog een effect! (Aanmelden, begrip kweken, …) Laat dat sturend zijn in je opzet en aanpak.

Zo wordt de kans groter dat je artikel meer is dan wat je voor een interview of onderzoekje al kunt opschrijven.

LIONS Arnhem Arenacum: ‘gewoon doen. Dus ook in onze taal!’

Het jaarthema van deze LIONS is ‘gewoon doen, klauwen uit de mouwen’. En juist daarom wilden ze ook een frisse blik op taal. Op brieven, formuleringen, woorden. Dat leverde inzichten én discussies op. En heldere teksten natuurlijk. Binnen en vooral buiten de LIONS…

Klantgerichtheid duurzaam? Ambassadeurs!

Zes maanden na de training. Hoeveel aandacht is er dan nog voor de klant ‘buiten’ en niet voor de productie ‘binnen’? Het medicijn: ambassadeurs. Collega’s die elke dag midden in de praktijk staan. Hen leiden we op tot specialisten. In schrijven, redigeren en coachen. Begeleiden we met aanpassen van sjablonen. Met een concreet plan van aanpak. Daarmee wordt een mail of telefoongesprek geen noodzakelijk aanhangsel, maar een kernactiviteit. En dat is nodig om de managers ook ambassadeur te laten zijn!

E-learning: schrijven in B1

We liepen er niet mee te koop: e-learning. Omdat we het middel tot doel zagen worden in de markt. (‘Heeft u ook e-learning?’ ‘Eh … wat wilt u dan leren? En bereiken?’) Die golf is neergeslagen: e-learning is weer een prima deelvorm van coaching. Moet je weer niet vergeten te zeggen dat je dat ook gebruikt… Bijvoorbeeld in onze training ‘Schrijven in B1: e-learning’.

Boze en blije brieven: acht drogredenen in het pensioendebat

‘Beste 60-plussers, ik schrik van jullie schaamteloze egoïsme en onwetendheid.’ In haar open brief somt Yvonne Hofs acht drogredenen in het pensioendebat op. Ze kreeg meer dan duizend reacties binnen een dag. Boze én blije. Voor ons – veelschrijvers in pensioenland – is het boeiend om te zien hoe dit onderwerp leeft onder lezers, maar ook wat taal en toon teweeg kunnen brengen.

 

Waarom zoveel boze en blije brieven? 4 triggers
Ik – De schrijver deinst niet terug voor persoonlijke spreektaal en emotie (‘Ik schrik’ en tussenzinnen als ‘Echt waar.’ En ‘Sorry dat ik het zeg’).

 

Jullie – De schrijver spreekt de lezer zeer direct aan. Ze prikkelt de ‘jullie’ tot antwoorden.  En vanwege de ‘ik’ (44) weet de lezer ook aan wie.

 

Argumentatie – Ze geeft niet één stelling, maar acht. Dat suggereert een zorgvuldige onderbouwing. Goed voor de geloofwaardigheid. Terloops veert ze mee met de lezer (‘Het is begrijpelijk.’ ´Het is waar dat …´ ) om dat vervolgens direct te weerleggen. Daarmee zaagt ze handig aan de stoelpoten van de tegenargumenten.

 

Theater – Tot slot: de plek. Dezelfde tekst op een blog ‘drie hoog achter’ of ‘aan de keukentafel’ is leuk, maar niet meer dan dat. Het grote podium, het theater, is cruciaal voor het effect. De voorpagina van de zaterdageditie van de Volkskrant is een mooi theater…  Prachtig om te zien hoe en dat het werkt!

 

Aantrekkelijke artikelen

Met de Pensioenfederatie om de tafel over vertrouwen. En met ingenieurs sparren over ‘Evenementenkanaal 88’. We hebben er met veel plezier weer aantrekkelijke artikelen van gemaakt!

Genomineerd voor de ‘Beste Opleider van Nederland Award’: Stem en maak kans op een iPad mini! 

Wij zijn als opleider genomineerd voor de Beste Opleider van Nederland Award. Je kunt jouw gevolgde training beoordelen en hiermee bepalen of wij aanspraak maken op deze onderscheiding in één of meerdere categorieën. Vind je dat Pastoor BV de titel ‘Beste Opleider van Nederland’ verdient? Stemdan nu op ons door een korte online evaluatie in te vullen en maak kans op een iPad mini!

Column of blog: waar let je op?

Vroeger voorbehouden voor de groten als Carmiggelt. Vandaag blogt iedereen. Waar let je nu op?
1. Een anekdote kan prima als introductie voor het onderwerp
2. Gebruik één sprekende metafoor
3. Gebruik je verbazing. Daar zit je visie op het onderwerp.
4. Schets een stip aan de horizon, laat aan het einde ruimte voor de verbeelding van de lezer

Leestip: Gedundrukt

Beter Wonen: relevante brieven

Enkele jaren geleden volgden ze al een schrijftraining. Tijd om weer eens op te frissen. Het resultaat was boven verwachting. Aan de oppervlakte leken veel brieven prima. Zinslengte en woordkeus was goed. Jenine Kanis (Verhuur): ‘In onze brieven staat veel technische informatie. Dit is lastig te begrijpen en beperkt relevant voor de klant. Tijdens de training concludeerden we soms zelfs dat er helemaal geen brief nodig was! De erg leuke training leidt tot een sterk bewustzijn bij ons over wat we willen bereiken met een brief of mail. Korte zinnen alleen zijn dus niet genoeg. De training heeft ons dat inzicht gegeven en heel praktische vuistregels om direct te gebruiken. Intensief, maar zeer de moeite waard. Dit zouden we vaker moeten doen. Dat houdt ons scherp!’

Woord van het jaar 2012: B1 of niet?

Googelen (2003) en ontvrienden (2009) staan wel in Van Dale, maar zijn (nog) niet B1. Opvallend: geen enkel woord van de lijstjes sinds 2003 is B1. Typerende woorden kennelijk, maar niet veel gebruikt. Jan Kuitenbrouwer stelde ‘donutcoalitie’ voor als 2012-woord. Wij hoorden het voor het eerst. U?

Weet u wat B1 is?

Onder meer: woorden die vaak voorkomen. B1 is verplicht voor overheid en in de pensioensector. Maar toch nog bij 70% van de schrijvers in die sectoren onbekend. Sinds kort hebben we ‘m in gebruik: onze TaalniveauTool ©. Uiterst simpel in gebruik, geniaal aan de achterkant en erg handig om je taal in B1 te krijgen. En veel meer dan alleen een woordencheck. Een prachtige aanvulling bij onze trainingen Klantgericht Schrijven. Zeker voor overheden en in de pensioensector. Want daar is B1 de norm.

Hoe snel en goed leest u de Troonrede van dit jaar?

Probeer het met onze leessnelheidsmeter!

Weet u wat UFR is?

Wij wel! En we kunnen het ook nog uitleggen. Dankzij onze schrijfkwaliteiten maken we complexe pensioenmaterie zoals UFR inzichtelijk in heldere artikelen. Voor de branche zelf, maar ook voor leken zoals wij zelf.

Woningcorporatie Dunavie: slecht nieuws klantgericht ‘verkopen’?

Eerst was het gratis, nu moet de huurder ervoor betalen. Klein onderhoud valt bij Dunavie nu onder een betaald serviceabonnement. Dat klinkt als slecht nieuws. Leg dat maar eens uit aan de telefoon! Daarom hebben we in kaart gebracht wat overtuigende argumenten zijn en wat een Dunavie-waardig gesprek is. We combineerden een opleiding huurrecht met een training en coaching telefoneren. Dat betekent veel plezier samen met Caree Advies en uitermate praktische en bruikbare trainingen voor de woningcorporaties.

Zoetermeer: voorkomen is kern van handhaven

De afdeling handhaving vond dat de brieven naar burgers leesbaarder, ‘beter’ konden. Hoe en wat precies was nog open. Gezamenlijk (medewerkers, hoofd, trainer) maakten we de kaders voor een heldere, klantgerichte brief. Die doet wat ie moet doen: burgers motiveren tot handelen. Resultaat: uniformiteit, positievere communicatie, grotere kans op acceptatie en de verantwoordelijkheid waar die hoort: bij de burger.

Loyalis: ‘Veel teksten juridisch toch niet nodig’

Een training voor juristen: da’s toch altijd even anders. Brieven van vier kantjes waren geen uitzondering. Veel algemene regels, letterlijke kopieën uit de voorwaarden en contracten. En dus ook: lange zinnen en veel ambtelijke taal. Nu hebben de juristen ervaren dat het anders kan: lezersgericht, korter, persoonlijker. En dat daar de teksten leesbaarder en zelfs overtuigender van worden. Afscheid van routines, ingesleten teksten en open staan voor heldere boodschappen. Een heerlijk proces! Met de klant als winnaar.

Stem bepaalt stem

De helft van alle kiezers kiest voor de persoon. Omdat die overtuigend is. Zijn of haar stem speelt daarin een cruciale rol . Lees het artikel over ‘rapport’ van de mind academy hier.

 

Tip 1: spreek rustig (tuurlijk).

Tip 2: spreek laag (autoriteit!).

Tip 3: zoek overeenkomsten met uw publiek.

 

Luister eens naar Obama en Samsom voordat ze partijleider waren. Hoort u verschil? Is de stem belangrijk voor uw stem? Let er vandaag maar eens op als u alle prominenten hoort spreken…

DNB, ING, UvA, AFM, …

Heerlijk die afkortingen. Maar … we komen nog eens ergens. Om voorzitters, directieleden, hoogleraren te interviewen. Dan moet je van wanten weten én naïef kunnen zijn. Want het resultaat is telkens een helder en vooral relevant artikel. Op tijd. 

Tweemaal interim communicatieadviseur

De afgelopen maanden hebben twee collega’s enkele maanden hun hoofd en handen uitgeleend aan twee van onze klanten (financiën en Rijk). Ze hebben collega communicatiespecialisten ondersteund en van extra kracht voorzien. Zo’n samenwerking is voor die collega’s erg plezierig: een leuke mix van schrijven, feedback geven en opleiden. Maar ze kijken ook kritisch mee met de processen. Resultaat voor de klanten? Een frisse blik en zorgeloze levering van topproducten.

Gemeente Lochem: publieksvriendelijk corresponderen voor nieuwe medewerkers

Echt ambtelijke teksten en formuleringen waren er nauwelijks. Toch was er veel te winnen in de brieven aan burgers. De opbouw kon logischer en overzichtelijker. De zinnen compacter en vooral: actief. Maar belangrijker en leuker is de intentie om dienstverlenend te willen zijn, zichtbaar maken in de communicatie: een menselijke insteek. Gericht op een oplossing. Vaak kwam dit niet tot uitdrukking in de brieven. Toch vanuit de regels. Vanuit je eigen deskundigheid. Van binnen naar buiten. Alle deelnemers zijn nu bewust en overtuigd: schrijven met je doelgroep in gedachten, vanuit een dienstverlenende houding, is effectief. En betekent juist dat je duidelijker kunt zijn in je grenzen en spelregels. Natuurlijk in heldere taal. Natuurlijk in B1+.

Tip: schrijf één boodschap per zin.

Tip: gebruik geen ‘worden’.

Ministerie van EL&I: nieuwe sitemap AT

Met Agentschap Telecom zijn we bezig de teksten voor de site begrijpelijker en doelgroepgerichter te maken. Maar dat alleen vonden we niet genoeg. Een site moet conceptueel ook effectief zijn. Dat betekent dat je niet alleen een bibliotheek maakt met leesbare teksten over complexe onderwerpen. Het is ook belangrijk bezoekers in aanraking te laten komen met informatie waar ze niet naar op zoek waren. Dat betekent: heldere, scanbare teksten maken én verleiden waar het nodig is. Binnen de grenzen van de technische en complexe wereld. Altijd een uitdaging! Het concept staat en we zijn bezig met de teksten. Samen met de redactie.

Thales Group: P&O-brieven helder en menselijk

Veel regels, veel standaard. En door de jaren heen zo gegroeid: de brieven van P&O. En daardoor vooral administratief. Afstandelijk. Formeel. P&O gaat daarmee haast niet meer over mensen of collega’s, lijkt het. Wij hebben de eerste stap gezet door alle standaardbrieven van P&O te herschrijven. In heldere taal, met heldere afspraken en vooral gericht op de voordelen voor werkgever en werknemer. Op samenwerken. Wel even wennen, maar het MT is enthousiast.

Onderzoek Pastoor bv en RU: 46% van e-mails niet klantgericht

De afgelopen periode hebben we in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen onderzoek gedaan naar de klantgerichtheid in e-mails. Diverse branches hebben we onder de loep genomen. Resultaat: bijna de helft laat veel kansen liggen. Geen lezersgerichte opbouw en bitter weinig service. Kortom: vooral administratief in plaats van klantgericht. Lees de resultaten

‘De telefoon die stoort, dus snel afhandelen!’: training wijnhandel Les Généreux

Dat dachten alle eigenaren en teamleden van wijnhandels, samen verenigd in Les Généreux. Totdat ze zichzelf terughoorden, oefenden, feedback kregen en gaven aan elkaar. Met een geïnspireerde begeleiding zijn ze bewust van hun eigen belgedrag geworden. En van de kansen en valkuilen. En bovendien: een leuke avond (die natuurlijk ook uitliep…).

Diverse coachingtrajecten

Voor een verzekeraar: brieven en e-mails
Voor een adviesbureau RO: rapporteren en offertes
Voor Attentia BE: wervend schrijven
Voor CementBouw: P&O-brieven

VeiligheidsRegio Gelderland-Zuid: effectief adviseren in heldere beleidsstukken

Ambulances, brandweerauto’s en beleid: hebben toch veel met elkaar te maken. Coördinatie in de regio, rampenplannen, budgetten… Mannen en vrouwen die gewend zijn de handen uit de mouwen te steken, zijn intern ook adviseurs. En moeten daarom ook steeds meer schrijven. Het liefst zo kort mogelijk. Maar wel overtuigend en toch compleet en leesbaar. In leuke en effectieve trainingen hebben we de medewerkers laten zien: wat schrijf je wanneer aan wie? Resultaat: heldere verdeling tussen hoofd- en bijzaken en alleen relevante tekst.

Ministerie van EL&I – project ‘Prettig Zakelijk’ in brieven: medewerkers enthousiast

Brieven naar klanten van Dienst Regelingen kunnen beter. Medewerkers hebben alleen wel te maken met complexe materie en veel complexe processen. De kunst is dan klantgericht en vanuit te lezer de blijven communiceren. Niet de regels centraal, maar de boodschap. Met de juiste dosis empathie in combinatie met zakelijk. Dat levert heldere, menselijke én overtuigende brieven op. Wij organiseerden samen met het KCC het organisatiebrede project en trainden de schrijvers. Resultaat: prachtige evaluaties. De schrijvers zijn bewust, enthousiast en vaardig. KCC gaat intern verder met de optimalisering van de sjablonen. Samen blijven we alert op de borging in de lijn: blijven de leidinggevenden het project ook steunen.    

Een bouwvakker die denkt!

Morgen,1 juli, is de dag van de architectuur. Wij herkennen ons in de kracht van een architect: eerst een concept, dan de verbinding met vorm en middelen. Zo adviseren we zelf. En zo leren we adviseurs bij overheden en profit te schrijven. Omdat ze meer (moeten) zijn dan een goede bouwvakker!

Wij zijn BTW-vrij!

Het lage BTW tarief in de bouw is verlengd tot 1 oktober. Moet u wel voor 1 juli zijn gestart… Pastoor bv is BTW vrijgesteld. Blijvend. Dat is natuurlijk nog voordeliger!

Klantgerichtheid in alle communicatie

Altijd, overal en met z’n allen … Brieven, e-mails, gesprekken klantgerichter? Zorg voor:

– een krachtig plan (gedragen en overzichtelijk)
– de juiste randvoorwaarden
– inspirerende en compacte trainingen die enthousiasme veroorzaken en vaardigheden vergroten
– continuïteit door realistische borging.
Interesse? Neem gerust eens contact op.
Of laat ons eens iets lezen. Onze visie prikkelt je vast.

Ministerie van EL&I: aanbesteding gewonnen!

We gaan voor een agentschap en voor het kerndepartement aan de slag met de redacties van hun internet. We begeleiden, trainen en schrijven waar nodig. We weten specialisten te inspireren en te motiveren. En ook nog wat te leren… Goed dat ze onze kwaliteit blijven zien en waarderen. Ook bij een aanbesteding…!

Bestuurskracht in gemeentes: van bouwvakker naar architect

Ombuigingen en reorganisaties: geen moment om veel samen te werken met gemeentes. Toch is de werkelijkheid anders: kwaliteit van dienstverlening, vergroten van bestuurskracht blijft op de agenda. Het bestuursakkoord legt meer verantwoordelijkheid bij de gemeenten zelf. We zijn met diverse gemeenten aan de slag om van wollige teksten en wollige besluitvormingstrajecten (heerlijk woord) transparante en heldere teksten te maken. Zodat er krachtige adviezen aan de bestuursorganen komen. Daar wordt iedereen blij van. De schrijver en de manager, wethouder, gedeputeerde of minister. Geen tekst om de tekst: maar leesbaar in 60 seconden, met een heldere opdracht en een heldere afstemming tussen opdrachtnemer (de schrijver en adviseur) en opdrachtgever! Geen bolletje wol, maar een heldere rode draad. En daar profiteert iedereen van: intern en extern.

Tussen-n en anderszins weer geüpdatet

Tikfouten staan slordig, spelfouten helemaal. De regels moeten weer scherp op het netvlies. Weten waar een ‘n’ moet en waar niet. En hoe spel je die vermaledijde Engelse werkwoorden nu? Liever deleteten we dat en schrijven we ‘wissen’. Prima! Dit voorjaar hebben we meerdere trainingen en workshops verzorgd. Soms ludiek en ter opfrissing, soms met een meetbare ontwikkeling van de deelnemers. Altijd plezierig, overzichtelijk voor de deelnemers en praktisch in plaats van theoretisch. Dat spreekt aan. Vindt u fouten in deze nieuwsbrief?

Kluwer: ‘Hoera, we geven een boek uit!’

Niet bijzonder voor een uitgeverij. Wel vaak de teneur van een ‘wervend bericht’. Daarom hebben we met een mix van marketeers en redacteuren om de tafel gezeten en de pen aangescherpt. Resultaat: prikkelende concepten die inspelen op de motieven van de doelgroep. Dat levert creatieve en commerciële teksten op. Die gelezen worden …
En dat leidt weer tot een zeer enthousiaste groep deelnemers.

De prikken van Pastoor

Het woord van de week is: vaccineren. Wel doen. Niet doen. In de media en op het net wemelt het van de tegenstrijdige berichten. Onduidelijkheid zorgt voor onzekerheid. Daarom ondersteunen wij onze klanten bij heldere krachtige communicatie. Bijvoorbeeld bij de Vereniging Gehandicaptenzorg NederlandSV Tiel, de gemeente OldenzaalAPG en Provero.

Provero: digitaal ruimtelijk ordenen

Nog ruim een maand, dan gaat Nederland digitaal. Tenminste: wat betreft de ruimtelijke ordening. Dat is een complexe organisatie: wat moet je publiceren en hoe, hoe werkt digitaal vaststellen? Provero levert een bijdrage aan deze digitalisering. En ondersteunt overheden met de invoering ervan. Bijvoorbeeld met een boekje waarin adviseurs en bestuurders ideeën aanreiken.
Wij redigeerden de teksten voor deze publicatie. Maakten ze journalistiek en lezersgericht. En zorgden samen met onze partner fwd concept voor een krachtig concept en aansluitende vormgeving.

APG: na 20 jaar nog een schrijftraining?

Er zijn afdelingen bij APG waar mensen al twintig jaar in nagenoeg ongewijzigde samenstelling werken. Groepen die optimaal op elkaar zijn ingespeeld en effectief werken. Maar ook groepen die heel lang niet naar de kwaliteit van hun teksten hebben gekeken. Voor een groep van premie- en gegevensincasso was het niet vanzelfsprekend om hun eigen teksten ter discussie te stellen.
Door hun cultuur te kennen en erkennen, door veel humor en energie in de groep te brengen, door te laten zien dat het ook anders kan, ging een knop om. En gingen de deelnemers aan de slag. Met nieuwe inzichten en verkregen handvatten schrijven zij dagelijks notities. Gestructureerd. Helder, kort en krachtig.

Gemeente Oldenzaal: site klaar, schrijvers trainen

Oldenzaal kreeg een nieuwe gemeentesite. De teksten zijn in korte tijd allemaal herschreven. Zodat de nieuwe site met passende teksten de lucht in kon. Nu is het tijd om de content te beheren. Nieuwe teksten plaatsen ze zelf. Natuurlijk in de stijl die past bij de rest van de site. Met teksten die onderwerpen benaderen vanuit het perspectief van de burger. Leesbaar, scanbaar en nieuwsgericht. En waar nodig een beetje prikkelend. Die vaardigheid beheerst niet iedereen van zichzelf.
Daarom organiseren we voor onze partner de Communicatie-Alliantie een training van drie dagdelen voor de redacteuren. Extra in deze training is dat we ook de redactie handvatten bieden om collega’s die af en toe een tekst aanleveren, goed te instrueren en briefen. Zo blijft de site burgergericht. En wordt het schrijven en redigeren zelfs leuk.

Stichting Volkshuisvesting Tiel: ‘Mag ik bij u in bad?’

‘Ja hoor!’

‘In principe niet.’

‘Nou, alleen als …’

Drie antwoorden op dezelfde vraag. De vraag of een huurder een zogenaamde ZAV mag realiseren: een Zelf Aangebrachte Voorziening. Stichting Volkshuisvesting Tiel wil haar beleid hierover juridisch toetsen. En wil dat het in de praktijk werkt. Dat het eenduidig en klantgericht is. Zonder overal ‘ja’ tegen te zeggen. Het onderwerp stond al even op de agenda, maar schoof telkens naar achteren. Daarom schrijven wij nu een nieuw beleidsdocument. Dat juridisch klopt en werkt. Voor huurders, maar ook voor de corporatie. Zodat de consequenties van toestemming om in bad te gaan voor iedereen duidelijk zijn. En zodat de beslissing integraal wordt genomen.

We schrijven het beleid, trainen de gebruikers van de beleidsregels en begele! iden het proces van de implementatie. Dat doen we samen met de jurist van Caree BV, specialist in woonrecht.

Jaarboek VGN: Dilemma’s in de zorg

Kunnen ouders met een verstandelijke beperking een kind opvoeden? Hoe verhoudt marktwerking in de zorg zich tot een hoge kwaliteit van ondersteuning?
Professionals in de gehandicaptensector denken dagelijks na over grote en kleine dilemma’s. En de complexiteit van die dilemma’s krijgt nauwelijks een plek in de media.

Daarom schreven wij voor de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland een jaarboek dat de verdieping zoekt. Met interviews, cijfers en reportages. Waardoor het ook nog eens prettig lezen is.

Prinsjesdag en Obama

Hoe moeilijk vind jij het om je aandacht bij de troonrede te houden? En bij een verkiezingsspeech van Obama? Je ervaart het verschil meteen. Maar waar zit het in? In de combinatie van een overtuigend verhaal en een bevlogen verteller. Een pakkend verhaal sluit aan bij de zorgen en wensen van de lezer. Goed om je te realiseren als je een mail of brief moet schrijven of als je het woord neemt tijdens een vergadering. Hieronder lees je hoe wij werken aan krachtige communicatie.

Gemeente Almelo: Schrijven voor het e-loket

De gemeentesite is een verzameling van allerlei soorten tekst. We focussen ons nu op de producten voor het e-loket. Die moeten helder, overzichtelijk, scanbaar en lezersgericht zijn. Bovendien moet het juridisch wel blijven kloppen. Voor onze partner De Communicatie-Alliantie voor gemeenten trainen we (beleids)ambtenaren hierin. Reiken vaardigheden, tips en structuren aan. Maken ze bewust van de kracht en de mogelijkheden. En wanneer alleen een heldere tekst niet genoeg is. Zo deelt de schrijvende ambtenaar het kader met de collega van Communicatie en realiseren ze samen sneller betere teksten voor de site.

Arentheem College: trots op het beroepsonderwijs

Het Arentheem College in Arnhem heeft een gloednieuwe locatie voor beroepsonderwijs: Leerpark Presikhaaf. Hiervoor maakten wij samen met fwd concept een campagne: Word een ster.
We zetten de leerling en zijn vakmanschap centraal. Want als je een vak beheerst, word je zeker een ster. In het beeld is gekozen voor paparazzi en stoere foto’s. Wij schreven er pakkende teksten bij. Samen met het Arentheem werken we zo aan de groei van Leerpark Presikhaaf.

MST Enschede: samenwerken en begripvol communiceren

Het Medisch Spectrum Twente heeft vorig jaar de organisatiestructuur van de hele zogenaamde ‘acute as’ (zoals spoedeisende hulp en OK) gewijzigd: platter, met een kleinere span of control. Nu staan de medewerkers van de afdelingen met de teamhoofden in de startblokken om verder te werken aan de onderlinge samenwerking. Gedrag en communicatie zijn twee grote thema’s die we praktisch vertalen. In maatwerktrainingen per afdeling en een krachtige interne campagne. De aftrap deze maand inspireerde: vastgeroeste patronen en oordelen werden zichtbaar, gedeelde waarden maakten we expliciet. Samen hebben we de deur open gezet en hebben we veel positieve energie in ‘hun’ ziekenhuis gebracht. Dit najaar starten we met de teamhoofden en de eerste afdelingen.

Ministerie van LNV: coaches gecoacht

Brieven en e-mails steeds beter laten aansluiten bij de belevingswereld van de lezer. Zonder juridische validiteit uit het oog te verliezen. Daar werken we al een paar jaar aan bij Dienst Regelingen, een onderdeel van het ministerie van LNV. In het begin intensief en organisatiebreed. Steeds meer alleen daar waar nodig. Wij trainen bijvoorbeeld interne coaches die vervolgens aan de slag gaan met hun collega’s. Dit najaar trainen we de coaches bij DR opnieuw. Zodat ze telkens nieuwe ‘voeding’ krijgen, ideeën afstemmen en ervaringen uitwisselen. En hun coachvaardigheden blijven aanscherpen en ontwikkelen. Doel: een zelflerende organisatie. Een logisch proces: na een aantal jaren neemt de organisatie steeds meer zelf het roer over. Wij helpen hen op koers te blijven.

Pastoor en de matrix van kaas

Wat vind jij? Nederland of Europa? Kaas of stokbrood? Doe maar allebei, zegt hoogleraar Michael Wintle. Hij ziet identiteit als een matrix: het is een geheel en daarbinnen is veel variatie mogelijk. Pastoor is expert op het gebied van corporate identity. Wat we doen? Dat lees je hieronder.

De neuzen van Loyalis

Een schrijftraining. Dat is wat Loyalis Verzekeringen wilde. Wij kennen de klant en maakten opnieuw en intensief contact. Door veel te overleggen en te sparren. En een traject neer te zetten dat helemaal bij hen past. Met per afdeling precies de goede verhouding tussen standaardbrieven, vrije brieven en reacties op klachten. Per groep exact de juiste benadering van de inhoud. Resultaat: brieven en e-mails die naadloos aansluiten bij de corporate identity en bij de individuele stijl van medewerkers. Een traject dat intern en extern die corporate identity verstevigt. Alle neuzen een kant op. De goede.

De grootmarkt voor gezondheid op: Winnock, Pim Mulier en LTC. Samen.

Drie gerenommeerde bedrijven op het terrein van gezondheid ontwikkelen samen een aanbod voor de grootmarkt: Winnock, Pim Mulier en LTC. Ze wilden voor dat aanbod een nieuwe identiteit, zonder dat het ten koste ging van hun eigen. Pastoor Tekst ging aan de slag. We bedachten een concept. Compleet met vormgeving en een naam. De accountmanagers gaan inmiddels met trots op pad. En halen daadwerkelijk opdrachten binnen. Winnock-directeur Vic Höppener: ‘We zijn zeer tevreden over de snelheid van werken en het uiteindelijke resultaat. Vooral over de manier waarop Pastoor Tekst het concept heeft vertaald in woord en beeld.’

Reaal kijkt in de spiegel

Verandertrajecten doorvoeren binnen een grote verzekeringsmaatschappij is geen kleinigheid. Daarom heeft Reaal er een speciaal team van senior projectleiders voor. Duidelijke en krachtige communicatie is voor hen cruciaal. Pastoor Training en Advies ging met hen aan de slag. We lieten het team in de spiegel kijken. Want inzicht in jezelf en elkaar vergroot plezier en effectiviteit. Zo groeien individuele kwaliteiten in teamverband.

Bonaire: geen torenflats in de natuur

Binnenkort wordt Bonaire een Nederlandse gemeente. Tijd dus om een plan voor de ruimtelijke ordening te maken. Met respect voor de unieke waarden en het karakter van het eiland. Zodat er geen ongewenste bebouwing in de natuur komt. Pastoor Tekst is met haar partner Buro Vijn in de race om deze klus op te pakken. De kern van het verhaal: werk samen met bestuurders, bewoners en bedrijven. Luister, voordat je met ideeën komt. En wees helder in je communicatie en afspraken.

Nuon, zijn dat mensen dan?

Het Nuon Customer Care Centre heeft de lat hoog liggen. Wat wil je ook als je belt, schrijft en mailt met alle klanten van Nuon. De ambitie is duidelijk: heldere taal en een oprechte klantbenadering. Zodat Nuon een bedrijf met een menselijk gezicht is. Wat daarvoor nodig is? Een breed gedragen visie en heldere kaders. Pastoor Groep legde die kaders vast in een schrijfwijzer. Door het document niet te benaderen als ‘ding’ maar als ‘project’. We stemmen onze visie continu af met elkaar en met ambassadeurs van Nuon. Nu ligt er een praktische schrijfwijzer met draagvlak.

 

logo nuon