# Kernwaarde 4: contact

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‘Slechte brieven vind ik respectloos naar de burger toe’

Ron van der Haring

Ron van der Haring – gemeentesecretaris

 

‘Je wilt niet weten hoeveel slechte brieven ik in mijn carrière als gemeentesecretaris heb gelezen. En elke keer als ik zo’n brief zag, stuurde ik hem terug naar de betreffende ambtenaar met de mededeling: hieronder zet ik mijn handtekening niet. Zo’n brief is het visitekaartje van de gemeente. Als eruit blijkt dat er spelfouten en slechte zinnen in zitten, laat je zien dat je geen aandacht hebt besteed aan het schrijven. Ik vind dat respectloos naar de burger toe.

 

Het moest dus anders. En daarom heb ik samen met alle medewerkers van de gemeente Bergschenhoek trainingen brieven en nota’s schrijven  gevolgd. René Pastoor gaf de training. Hij stond voor een groep ambtenaren die bijna allemaal zeiden: ‘Wat is er mis met onze manier van schrijven? We doen het al jaren zo.’ Toch wist hij ons te prikkelen het anders te doen. Niet door ons de les te lezen. Maar door ons te confronteren met onze eigen zinnen. Hij hield de verantwoordelijkheid bij onszelf. En inspireerde ons om het vaste stramien los te laten en klantgericht te schrijven. Met aandacht. Dat is echt gelukt. Natuurlijk heb je altijd notoire zwartkijkers, maar de meeste mensen gingen echt met plezier aan de slag. Het resultaat is dat de burger heldere brieven krijgt. Maar ook dat ik de brieven van mijn collega’s weer met plezier las. Er zitten echt juweeltjes tussen.

 

Dat je in staat bent een ambtelijke organisatie in beweging te krijgen, enthousiast te maken. Bewust, zo je wilt. En vooral: verantwoordelijk. Dat vind ik erg knap aan de aanpak van René Pastoor. Hij prikkelt op alle niveaus in de organisatie. Van college tot bode. Dat kan alleen als je verstand van de gemeentewereld hebt, een grote dosis mensenkennis en een heldere visie met humor weet te combineren. Zijn aanpak maakt wat los. En dat gaat verder dan alleen betere zinnen. Dat betekent een verantwoordelijke houding naar de burger toe. ‘

# Kernwaarde 3: plezier

 

Lachen verbroedert. Het maakt je aantrekkelijk en sympathieker. Bovendien boort het je creativiteit aan en verhoogt het je denkvermogen. Waardoor je tot betere inzichten komt. Mathijs Schaap is lachdeskundige. Hij is oprichter van Stichting Mediclowns en organiseert lachworkshops voor teambuilding. Met en zonder clownsneus.

 

 

De lachworkshop is onderdeel van Stichting MediClowns. Wat is een MediClown?

‘Een meiclown is de volwassen versie van de CliniClown. Hij laat zieke volwassenen en ouderen opbloeien. Ik ben zelf ook MediClown. Gewapend met een rode neus bezoek ik mensen die een oppepper kunnen gebruiken. Ik voer geen ‘circusact’ op, maar speel op een volwassen manier in op de behoeften van een patiënt. Niet iedereen zit te wachten op een grapjas. Soms wil iemand gewoon even zijn hart luchten. Laatst zag ik bijvoorbeeld iemand die een bijbel naast zijn bed had liggen. Ik heb toen een stuk voorgelezen uit Spreuken 17:22. Hierin staat: een vrolijk hart bevordert een goede gezondheid, een sombere geest verzwakt het lichaam. Iemand een positief gevoel geven, daar gaat het mij om. En ja, die rode neus helpt wel om het ijs te breken. Een clownsneus is bijna magisch.’

 

Je organiseert lachworkshops. Kun je lachen op commando?

‘Ja, een lachworkshop begint zelfs met lachen op commando. Tweetallen zitten tegenover elkaar en kijken elkaar diep in de ogen, Om vervolgens ‘Hi Ha Ho’ als een soort mantra op te zeggen. Wat begint als neplachen, gaat uiteindelijk over in echt lachen. Vaak zelfs in schaterlachen of het ultieme lachen: zo hard schateren dat je niet meer kunt. Tijdens een lachworkshop leren mensen zichzelf en hun collega’s op een ongedwongen manier kennen. Ook kunnen ze makkelijker elkaars kwaliteiten en verbeterpunten benoemen. Humor relativeert.’

 

Humor relativeert. En wat doet het nog meer?

‘Lachen is gezond. Uit onderzoek blijkt dat tien minuten lachen net zo effectief is als een uur fitness. Dat geldt zelfs voor neplachen. Ook maak je door te lachen stoffen aan die hetzelfde effect hebben als een antibioticum. Verder reduceert lachen het risico op een hartaanval, verlaagt het de bloeddruk en activeert het het probleemoplossende vermogen. Humor brengt mensen tot nieuwe inzichten. Niet voor niets werd vroeger de hofnar ontboden als de koning op ramkoers vaarde.

# Kernwaarde 2: prikkelen

Gidskoksnij

Alwin Leemhuis is chef-kok bij Librije’s Zusje in Zwolle. Zijn gerechten prikkelen de zintuigen en stimuleren bijna iedere gast tot een volgend bezoek. Hij wist zelfs zijn moeder te verleiden tot een hap ‘enge’  kreeft. Hoe hij dat doet? Het geheim van de chef …

 

Eten prikkelt de zintuigen. Wat is jouw definitie van goed eten?

‘Eten wordt pas echt lekker door smaken te combineren. Veel gerechten zijn op zich al smakelijk maar worden nog beter door de juiste mix. Guacamole, een avocadodip, is bijvoorbeeld goed te eten met alleen peper en knoflook. Doe je er wat citroen bij, dan is het zoveel lekkerder! Een goede kok weet welke ingrediënten bij met elkaar moet combineren.’

 

Wat de boer niet kent, dat eet hij niet. Hoe prikkel je iemand om nieuwe gerechten te proberen?

‘Bij Librije’s Zusje komen vooral mensen die het leuk vinden om nieuwe gerechten uit te proberen. Het is dus niet echt nodig om hen te overtuigen. Maar vrienden en familie van me hebben nog wel een vooroordelen over in hun ogen ‘enge’  gerechten, zoals kreeft, kikker en ganzenlever. Als ik heel enthousiast vertel hoe lekker het is, kan ik ze vaak el overtuigen. Vooral als ik ook nog eens foto’s van de gerechten laat zien. Zodat ze zien dat het er helemaal niet eng uit ziet. Mijn moeder heeft laatst kreeft gegeten. Ondanks haar eerdere bezwaren. Ze vond het heerlijk!’

Gidskok2snij

# Kernwaarde 1: puzzelen

GidsGoliathsnij

 

Puzzelen … met cola en borrelnoten …

 

Puzzelen met concepten, woorden en ideeën. Om zo tot de beste creaties te komen. Dat is wat de medewerkers en directeuren van Goliath Games voortdurend doen. De Nederlandse spellenfabrikant bedenkt, test en ontwikkelt spellen. Met als bekendste resultaat: Rummikub.

 

‘Ik heb een fantastische baan’, vertelt Jan Slecht, Commercial Director van Goliath Games. ‘Ik mag voortdurend spelletjes spelen.’ En hij niet alleen, want bij Goliath Games proberen alle medewerkers regelmatig nieuwe spellen uit. Spellen die ofwel door hen zelf zijn bedacht, of door zogeheten speluitvinders worden aangeboden. ‘Wekelijks ontvangen we mensen die een spel hebben bedacht. Soms komt iemand langs met een sigarenblokje met wat schetsen erin. Maar het gebeurt ook dat iemand al een complete demo heeft gemaakt. Als we enthousiast  over een spel zijn,m testen we het uit tijdens een van onze spelletjesmiddagen. Onder het genot van wat cola en borrelnootjes. Ook laten we consumentenpanels het spel testen. Beleeft iedereen er plezier aan? Dan pas brengen we het spel op de markt. Een heel gepuzzel om een spel op de  markt te brengen waar iedereen wat aan heeft.

 

Een goed spel bevat een pestfactor

Het succes van een spel is volgens Jan Slecht een combinatie van factoren. ‘Een spel moet toegankelijk zijn voor verschillende leeftijden, het moet educatief zijn, het doel moet duidelijk zijn er er moet een pestfactor zijn. Maar boven alles moet het plezierig zijn om te spelen. Een goed spoel ontwikkelen is moeilijker dan je denkt. Er wordt wel gezegd dat er slechts eens in de vijf jaar een spel op de markt komt dat jarenlang populair blijft.’  Rummikub is zo’n spel. Net als Monopoly en Kolonisten van Catan. Zijn het toevalstreffers? Deels. ‘De verpakking moet aanspreken. Maar ook de inhoud moet niet tegenvallen. Die moet kloppen. Die puzzel kloppend krijgen. Dat vinden we gaaf.’